N354 Fryslân (Sneek)

M

Tussen Sneek (Snits) en Jutrijp (Jutryp) zijn op een nieuw aangelegd betonnen fietspad diverse kantmarkeringen aangebracht. Een deel van het traject was onbelijnd, een deel kantbelijnd met witte en groene (glow-in-the-dark) onderbroken belijning en groene ononderbroken belijning, en een deel was uitgevoerd met een kantstrook van lichtgekleurde steenslag (luxovit). Over dit fietspad hebben 30 vrijwilligers gefietst, de meesten op hun eigen fiets. Hun snelheid en laterale positie zijn gemeten en zij zijn bevraagd over hun beleving van de diverse trajecten. Een maand later is ’s avonds, met 15 deelnemers van het zojuist genoemde onderzoek, het onderzoek herhaald om te bezien of er bij duisternis mogelijk ander gedrag en andere oordelen gevonden zouden worden. In aanvulling op het onderzoek met de vrijwilligers heeft gedragsonderzoek plaatsgevonden met bermcamera’s, waarin gedurende een week de positie van passerende fietsers is vastgelegd. Ook heeft er een enquête onderzoek plaatsgevonden onder leden van de Fietsersbond en de ANBO naar de beleving van de verschillende trajectdelen.

friesland
Bestaande breedte benutten Het fietspad in Sneek is een brede as markering aangebracht. Deze is een beetje verhoogd ten opzichte van het fietspad. Ook als je om je heen kijkt voel je dat je erop rijdt.

Beknopte samenvatting van resultaten:

fytsersundersyk1Traject_2C-1
De kantstrook en de glow in the dark markering hebben beide een positief effect op laterale positie van fietsers. Het effect van de kantstrook is iets groter. Beide maatregelen worden door fietsers positief beoordeeld, waarbij fietsers iets vaker hun voorkeur uitspreken voor de doorgetrokken glow-in-the-dark belijning in situatie bij daglicht, ’s avonds wisselen deze twee van positie qua voorkeur. Qua gedrag en beleving lijkt een kantstrookmarkering een goed alternatief voor de meer klassieke belijning.

De kantstrook en de glow in the dark markering hebben beide een positief effect op laterale positie van fietsers. Het effect van de kantstrook is iets groter. Beide maatregelen worden door fietsers positief beoordeeld, waarbij fietsers iets vaker hun voorkeur uitspreken voor de doorgetrokken glow-in-the-dark belijning in situatie bij daglicht, ’s avonds wisselen deze twee van positie qua voorkeur. Qua gedrag en beleving lijkt een kantstrookmarkering een goed alternatief voor de meer klassieke belijning.