Probleemdefinitie en oplossingsrichtingen

Koers houden:

  • De fietser neemt een goede/veilige laterale positie in op het fietspad (niet te dicht bij de rand en niet te dicht bij het midden) en heeft een minimale vetergang
  • Fietspad aan de smalle kant: optimaal gebruik verhardingsbreedte (duo fietsers zoveel mogelijk naar de kant)
  • Gevaarlijke berm/rand: fietsers minimaal 50 cm van de kant
  • Veel tegenliggers: fietsers op eigen helft houden

Ruimte voor foutcorrectie:

  • De fietser neemt een goede/veilige laterale positie in op het fietspad
  • Bij uit koers raken, berijdt de fietser de rand/berm op een gelijkmatige manier en kan hij op een gelijkmatige manier terugkeren naar het fietspad
  • Fietspad aan de smalle kant: vergroting van de effectieve verhardingsbreedte, en optimaal gebruik van de verhardingsbreedte

 

Binnen het project onderzoeken het effect van het beter zichtbaar maken van de randen en de indeling van het fietspad. Ook onderzoeken we het effect van het beter overrijdbaar maken van de berm. D.w.z. de berm moet stevig genoeg zijn om over te kunnen fietsen. Toch moet het duidelijk zijn dat je in de berm fietst. Het materiaal moet verschillen van het fietspad zodat je kunt zien dat het een berm is. Als je erop fietst moet je ook voelen oeps dit was niet de bedoeling.

Binnen het project is de keuze gemaakt om de rechte fietspaden en de bochten te onderzoeken. Kruisingen worden niet verder mee genomen in het onderzoek.